Thuisopdracht 2. Is dat kunst?

Doel van de opdracht

Het doel van deze opdracht is het beschouwen, of het leren kijken naar kunst. In deze opdracht doe je dat aan de hand van schilderkunst. We leven in een beeldcultuur waarin het oppervlakkig kijken (naar kunst) normaal is geworden.. Het kijken/beschouwen van de hedendaagse mens wordt vaak gekenmerkt door vluchtigheid en het zoeken naar snelle sensatie. Je herkent dat misschien door bijvoorbeeld de manier waarop nieuws tegenwoordig de wereld in komt: kleine artikelen, snelle informatie (bijv de journaalflitsen, stories, reels e.d.) en de onmiddellijke mogelijkheid om daarop te reageren. De mens wil binnen enkele seconden overal op reageren en een mening geven.

Maar voor sommige dingen heb je gewoon wat meer tijd nodig!

In deze twee opdrachten ga jij wat langer kijken naar verschillende vormen van kunst uit verschillende tijden..!

Opdracht A

Eens even goed en rustig kijken

Lees de informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Caravaggio_(schilder), bestudeer de afbeelding van het schilderij van Caravaggio door de afbeelding in hoge kwaliteit bekijken via https://www.statenvertaling.net/kunst/grootbeeld/44.html. Zoek achtergrondinformatie op internet over dit schilderij.

Deze informatie kun je ook gebruiken bij het beantwoorden van de vragen hieronder. Geef over dit kunstwerk vervolgens antwoord op de vragen hieronder. Over begrippen die je niet kent kun je informatie zoeken door het woord 'kunst' en het onbekende woord in te voeren.

  

1.  Geef de volgende feiten:

- wanneer is het gemaakt? Wat kun je vinden over deze periode?

- wat is het formaat van het werk?

- in welke techniek is het geschilderd?

- wat is er bijzonder aan?

2. Omschrijf hoe er in dit schilderij gebruik gemaakt is van Clair-obscur.

3. Wat voor invloed heeft dit op de betekenis van dit werk? Leg uit hoe je dat ziet.

4. Geef aan waarom dit werk niet valt onder autonome kunst.

5. Vertel in een aantal zinnen welk verhaal in dit beeld wordt verteld (onderwerp), wat de betekenis is en hoe die betekenis zichtbaar is in het schilderij.

6. Bestudeer het schilderij goed. Vertel door drie dingen hoe uit de voorstelling (wat je ziet) blijkt dat er iets dramatisch gebeurt.

7. Je weet het onderwerp van het werk. Vertel hoe de schilder in dit schilderij de spanning heeft versterkt door richtingen te gebruiken in de compositie.

8. Beschrijf 3 verschillende manieren waardoor je in dit werk als toeschouwer wordt betrokken.

9. Geef aan wat er zo revolutionair was aan de werkwijze van de kunstenaar.

10. Waarom zou je van deze afbeelding kunnen zeggen dat het een dynamisch schilderij is? 

11. In welke kunsthistorische stijl kun je dit schilderij plaatsen? Hoe kun je dat zien?

12. Waarom werden er veel bijbelse voorstellingen geschilderd in die tijd?

13. Er wordt een verband gezien tussen dit werk van Caravaggio en dat van een andere grote schilder: Rembrandt. Wat hebben de schilders met elkaar te maken?

14. Wat vind je van het kunstwerk? Leg uit en licht toe.

15. Ben je door het lezen van de bronnen ook anders gaan kijken naar het schilderij?

16. Noem drie redenen waarom de werken van Caravaggio gezien wordt als meesterwerken? 

Opdracht B

Poging 2. Net iets anders

Je gaat nu kijken naar een werk van Vincent van Gogh. Lees de achtergrondinformatie op https://artway.eu/artway.php?id=1077&action=show&lang=nl, bestudeer de afbeelding van het schilderij van Van Gogh door de afbeelding in goede kwaliteit bekijken via DEZE KLIK. Zoek achtergrondinformatie op internet over dit schilderij via bijvoorbeeld https://www.vangoghmuseum.nl/nl/collectie/s0168V1962.

Deze gevonden informatie kun je ook gebruiken bij het beantwoorden van de vragen hieronder. Over begrippen die je niet kent kun je informatie zoeken door het woord 'kunst' en het onbekende woord in te voeren.

  

1. Geef de volgende feiten:

- wanneer is het gemaakt? Wat kun je vinden over deze periode?

- wat is het formaat van het werk?

- in welke techniek is het geschilderd?

- wat is er bijzonder aan?

2. Omschrijf hoe er in dit schilderij gebruik gemaakt is van pasteus werken.

3. Wat voor invloed heeft de techniek op de betekenis van dit werk? Leg uit hoe.

4. Geef aan wat een pieta is.

5. Vertel in een aantal zinnen welk verhaal in dit beeld wordt verteld (onderwerp), wat de betekenis is en hoe die betekenis zichtbaar is in het schilderij.

6. Bestudeer het schilderij goed. Vertel door drie dingen hoe uit de voorstelling (wat je ziet) blijkt dat er iets dramatisch gebeurt.

7. Je weet nu het onderwerp van het werk. Vertel hoe de schilder in dit schilderij het drama heeft versterkt door richtingen te gebruiken in de compositie.

8. Beschrijf 2 verschillende manieren waardoor je bij dit werk als toeschouwer wordt betrokken.

9. Geef aan wat er zo revolutionair was aan de werkwijze van Van Gogh.

10. Vertel in het kort hoe het werk van Van Gogh in de loop van de tijd steeds experimenteler werd. 

11. In welke kunsthistorische stijl kun je dit schilderij plaatsen? Hoe kun je dat zien?

12. Waarom was het in die tijd voor kunstenaars mogelijk om niet meer naar de waarneming te schilderen?

13. Er wordt een verband gezien tussen dit werk van Van Gogh en dat van Delacroix en Michelangelo. Wat hebben deze schilders met elkaar te maken?

14. Wat vind je van het kunstwerk? Leg uit en licht toe.

15. Ben je door het lezen van de bronnen ook anders gaan kijken naar het schilderij?

16. Noem drie redenen waarom de werken van Caravaggio gezien wordt als meesterwerken? 

 

Opdracht C

Poging 3. Een stukje verder! We komen in de buurt van wat moeilijker te begrijpen abstract werk. Het is het baanbrekende werk van kunstenaar Wassily Kandinsky.

Lees de achtergrondinformatie op https://www.artmajeur.com/nl/magazine/5-kunstgeschiedenis/compositie-vii-van-wassily-kandinsky/333310, bestudeer de afbeelding van het schilderij compositie VII van Kandinsky door de afbeelding in goede kwaliteit bekijken.

De gevonden informatie kun je wederom gebruiken bij het beantwoorden van de vragen hieronder. Over begrippen die je niet kent kun je informatie zoeken door het woord 'kunst' en het onbekende woord in te voeren.

  

1. Geef de volgende feiten:

- wanneer is het gemaakt? Wat kun je vinden over deze periode?

- wat is het formaat van het werk?

- in welke techniek is het geschilderd?

- wat is er bijzonder aan?

2. Omschrijf hoe er in dit schilderij gebruik gemaakt is van abstract werken.

3. Wat voor invloed heeft de techniek op de betekenis van dit werk? Leg uit hoe.

4. Geef aan wat een abstract schilderij is.

5. Vertel in een aantal zinnen welk verhaal in dit beeld wordt verteld (onderwerp), wat de betekenis is en hoe die betekenis zichtbaar is in het schilderij.

6. Bestudeer het schilderij goed. Vertel door drie dingen hoe uit de voorstelling (wat je ziet) blijkt dat er een relatie is tussen muziek en beeld.

7. Je weet nu het onderwerp van het werk. Vertel hoe de schilder in dit schilderij bezig was om muziek in beeld te vatten.

8. Beschrijf 2 verschillende manieren waardoor je bij dit werk als toeschouwer wordt betrokken.

9. Geef aan wat er zo revolutionair was aan de werkwijze van Kandinsky.

10. Vertel in het kort hoe het werk van Kandinsky in de loop van de tijd steeds experimenteler werd. 

11. In welke kunsthistorische stijl kun je dit schilderij plaatsen? Hoe kun je dat zien?

12. Waarom was het in die tijd voor kunstenaars mogelijk om abstract te schilderen?

13. Er wordt een verband gezien tussen dit werk van Kandinsky en het werk van Juan Miro. Wat hebben deze schilders met elkaar te maken?

14. Wat vind je van het kunstwerk? Leg uit en licht toe!

15. Ben je door het lezen van de bronnen ook anders gaan kijken naar het schilderij?

16. Noem drie redenen waarom de werken van Kandinsky gezien wordt als prachtige meesterwerken? 

Opdracht D

Aanpassen voorwaarden

Stap 1: Pak de vorige thuisopdracht erbij waar je de voorwaarden voor ‘kunst’ hebt geschreven. Je hebt je nu in opdracht A, B en C verdiept in het werk van een paar beroemde kunstenaars. Het wordt algemeen gezien als revolutionaire kunst. 

Lees je ingeleverde thuisopdracht 1 nog eens door, met de feedback die je hebt gekregen. Check per voorwaarde of de kunstwerken van Carravagio, Van Gogh en Kandinsky aan je voorwaarden van de vorige opdracht voldoen en geef aan of het kunst is of niet, volgens jouw oude voorwaarden.

Stap 2: Bedenk nu waar jou voorwaarden moeten worden aangepast, nu je die getest hebt op bovenstaande kunstwerken.

Stap 3Formuleer nu zo goed mogelijk jouw 5 aangepaste voorwaarden.

TIP: Let goed op formulering en bruikbaarheid.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb