Waarom heb je eigenlijk BVG op school?
Je kent wel van die momenten dat je je op school bij een vak afvraagt: wat heb ik eigenlijk aan dit vak? Soms denk je 'ik ga daar later toch niets mee doen'.
- de kunstvakken zijn belangrijk voor je hersenontwikkeling! Er gebeuren in je hersens bijzondere dingen als je bezig bent met creëren bij de kunstvakken.
- het oefent je in de 20st century skills (vaardigheden die belangrijk zijn om te ontwikkelen)
- er is veel te zeggen over dat het belangrijk is om je creativiteit te ontwikkelen, dat je leert om oplossingen te bedenken voor 'problemen'
Kijk en lees maar eens als je het interessant vindt:
https://www.youtube.com/watch?v=6qak5-dHw5I
een leerling onderzoekt de vraag waarom je kunstvakken op school hebt; creativiteit, ontwikkeling, hersenen, onderzoeken, eigenwaarde, identiteit enz
https://www.kunstfanaatjes.nl/artikelen/kunst-hersenen-mark-mieras/ een interessant artikel voor als je niet bang bent voor meer dan 37 letters...
https://www.youtube.com/watch?v=phQZ5J-lhTQ Wetenschapper Mark Mieras over hersenontwikkeling en creativiteit
Prof Scherder https://vimeo.com/159767481 over de delen van de hersenen die zich ontwikkelen door de kunstvakken
Interessant n kritisch artikel over intrinsieke en extrinsiek waarde van kunstonderwijs https://www.leraar24.nl/50703/leereffecten-van-kunstonderwijs/
Voor de gevorderde denker een interessante beschouwing over de bron van het ontbreken van de legitimiteit van de kunstvakken (of breder; de cultuurvakken) https://www.demoanne.nl/kunstonderwijs-kan-niet-zonder-kennis/ en zeker deze die gaat over psychobiologie en artisticiteit https://ziedaar.nl/editie-4/artistieke-creativiteit-en-het-menselijk-brein/
Of eens om over na te denken: wie was Leonardo Da Vinci (die bekende uitvinder uit de 17e eeuw) en hoe dacht hij over kunst https://wikikids.nl/Leonardo_da_Vinci
Belangrijk bij de vraag wat je hebt aan de algemene en kunstvakken op school is dat je er voor openstaat om van idee te veranderen, omdat de vraag 'wat heb ik er aan?' al gesteld wordt vanuit een vooringenomen standpunt, dat de kunsten zich moeten kunnen legitimeren...!
Conclusie
Een belangrijke vraag is: wat kun je leren van kijken naar en het maken van kunst??
- We leren hoe samenlevingen in elkaar steken. Van oude beschavingen weten we veel dingen omdat kunstuitingen (literatuur, architectuur, beeldende kunst) bewaard zijn gebleven.
- Door de kunst blijft de mens zich ontwikkelen omdat schoonheid de mens altijd heeft geïnspireerd. Denk maar eens aan hoe we proberen onze dagelijkse omgeving altijd mooi te maken (behang, kleding, vormgeving, esthetiek). Elke dag maak je een grote hoeveelheid keuzes die gebaseerd zijn op beleving en schoonheid (reclame)
- We leren hoe kunstenaars/schrijvers voor de massa uit lopen en betrokken zijn bij de samenleving, daar invloed op uit willen oefenen en een boodschap hebben waar we van kunnen leren.
- We leren dat de mens altijd creatief is geweest en zich wil uiten door de kunsten. Door de kunst leert de mens uiting te geven aan emoties. Denk aan dichtkunst, literatuur, bouwkunst, schilderijen, geschiedenis enz. De klassieken (Grieken en Romeinen) hadden kunst en schoonheid hoog in het vaandel staan. We leren dus dat kunst altijd bestaan heeft voor de mens om zijn gevoelens te uiten.
- Kunst en wetenschap hebben altijd een onlosmakelijk en logisch verband met elkaar gehad. In de Renaissance was ‘de geleerde’ een mens die alles kan: wetenschap, filosofie, techniek, kunst konden niet zonder elkaar en werden hogelijk gewaardeerd (Leonardo da Vinci, Michelangelo)
- Veel natuurkundige uitvindingen en inzichten zijn vooraf gegaan door ontdekkingen van kunstenaars. Denk bijvoorbeeld aan natuurkunde (kleur, licht, vorm, perspectief http://www.galerieborn-art.nl/de-kunst-van-kleur-is-wetenschap/), psychologie (expressie en de werking van de geest), biologie (tekenen en soortenstudie), filosofie (de zoektocht naar betekenis en het geestelijke https://www.youtube.com/watch?v=qiMKcHqZg1A).
- Kunst laat de mens reflecteren op zijn handelen: kunstuitingen zijn vaak confronterend en laten de wereld op een andere manier zien. Hitler verbood bijvoorbeeld bepaalde vormen van kunst (‘entartete’ kunst) omdat het zijn gezag ondermijnde
- Kunst zorgt voor mensen die zich divers en breed ontwikkelen. Het zorgt voor creativiteit in zowel kunstzinnig als technologisch gebied. Denk aan slimme, creatieve en innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen op het gebied van techniek, duurzaamheid enz. Daar zijn breeddenkende en buiten kaders denkende mensen voor nodig die hebben geleerd creatief te denken.
- …… vul maar in .
Maak jouw eigen website met JouwWeb