Thuisopdracht 3. Dat's pas kunst!

Doel van de opdracht

Het doel van deze opdracht is het beschouwen of het leren kijken naar kunst en dit terugkoppelen naar de eerdere opdrachten. In deze opdracht doe je dat aan de hand van de Guernica van Pablo Picasso. Lees/kijk eerst de bronnen en doe de opdrachten.

Voorbereiding

Bij het kijken naar kunst is het van belang dat je begrijpt dat elke tijd zijn eigen kunst voortbrengt: de maatschappelijke situatie van een land/tijd maakt dat kunst daarop reageert. Bij deze opdracht is het belangrijk om de 'moderne' tijd een beetje te snappen. Kijk daarom maar eens naar onderstaande video's. Bedenk maar eens hoe de wereld er uitzag aan het begin van de 20e eeuw (1900-1930).

Uiteindelijk leer je steeds een stukje meer van kunst en het begrijpen ervan. We zijn deze drie opdrachten gestart met de vraag: wat is kunst? Het precieze antwoord op die vraag is niet heel duidelijk te geven, maar als het goed is heb je wel ontdekt dat kunst verder gaat dan alleen maar mooi, lelijk, onbegrijpelijk enz..

Je hebt in een eerdere opdracht werk bekeken van klassieke schilders en van experimentele schilders en bijvoorbeeld een gouden toiletpot… Weet je het nog? En wat was jou idee? Was dat kunst of niet? In de tweede opdracht keek je naar verschillende schilderijen, oa de barok. Ook daar heb je opnieuw gekeken naar de vraag wat Kunst nou eigenlijk is. Kunst draait dus zeker niet alleen om of iets mooi is of niet. Het draait om verschillende dingen: de maatschappelijke situatie, ontdekkingen, nieuwe ideeën en om de kunstenaar die iets wil zeggen.

 

Picasso! De Guernica

Deze opdracht begin je met het kijken naar het werk van Picasso. Het is een wereldberoemd werk. Lees de informatie via de links hieronder en beantwoord/maak de vragen daaronder. Voor een hoog resolutiefoto kun je kijken op  http://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/obras/DE00050_0.jpgHierboven zie je de afbeelding van Guernica in het klein. Bekijk ook de animatie van de Guernica in 3D via https://www.youtube.com/watch?v=jc1Nfx4c5LQ. Dit geeft ook een mooie indruk van de dramatiek van het beeld.

Betekenis

Het schilderij laat de stad Guernica zien tijdens het stadsbombardement. Er is veel tegelijk te zien op het schilderij. Een paard dat in paniek een huis binnen stormt. Rechts valt iemand van het brandende dak en een moeder huilt om haar dode kind. En nog veel meer. Pablo Picasso wilde met het schilderij de chaos/ontreddering van de oorlog laten voelen als je naar het schilderij kijkt. Ook de achtergrond is chaotisch door elkaar heen gezet, er is geen verschil tussen binnen en buiten. De mensen rennen in paniek uit hun huizen.

Het schilderij is in lijnen en vlakken in zwart, wit en grijs geschilderd om de oorlog uit te drukken. Het is geen realistisch schilderij, maar bevat abstracte elementen. Pablo Picasso probeerde gevoel over te brengen, niet zoals het er uitzag. Hij heeft het dus niet realistisch geschilderd, maar geabstraheerd of gestileerd. Juist om op die manier het gevoel en de dramatiek te versterken.

In het schilderij kun je ontzettend veel dingen ontdekken met een dubbele betekenis. Zoek op internet naar meer informatie over de symboliek van de volgende dingen die in het schilderij te zien zijn. Gebruik zoektermen als 'Picasso', 'guernica', 'symboliek', 'betekenis' en 'achtergronden'. Ook het zoeken in Engelse termen kan helpen.

Opdracht A

Geef een samenvatting van 1/2 A4 over de bronnen bovenaan over de opkomst van abstracte kunst van hierboven (de video's en andere bronnen).  Leg uit welke moeilijkheden je tegenkomt als je naar abstracte kunst kijkt. Kijk ook maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Moderne_kunst. Gebruik eigen woorden!! Geef vervolgens aan hoe in het begin naar de moderne kunst werd gekeken en hoe langzamerhand dit beeld veranderd is.

Opdracht B

Zoek in de bronnen en op internet meer over de betekenis van 'Guernica' van Picasso. Doel is om te begrijpen dat kijken met de achtergrondinformatie in je hoofd j ook anders laat kijken. Voeg de afbeelding van de Guernica toe en zet lijnen naar de betreffende onderwerpen. Zet achter de volgende elementen die in het schilderij Guernica staan de (mogelijke) betekenis van het onderwerp:

Zwaard:

Paard:

Olielamp:

De lichtdrager:

De krijger:

Moeder met kind:

De plafondlamp:

Een groeiende olijfboom:

De duif:

 

Opdracht C

NU MAKEN WE IN DE ONDERSTAANDE opdracht de laatste STAP NAAR NOG MEER ABSTRACTE KUNST. Dit mag alleen, in tweetallen of in drietallen.

Voorbereiding

Om abstracte kunst beter te begrijpen kun je kijken naar de volgende video https://www.youtube.com/watch?v=5Uw3E6UVkPw . (het kan wel een wat lastige video zijn, de video is in het Engels) en https://www.youtube.com/watch?v=XZVMRYSbmho&t=152s 

Bekijk de kunstwerken hierboven (die van Mondriaan, Appel, Miro en Van Gogh). Beroemde kunstwerken van heel bekende Nederlandse kunstenaars! Door er op te klikken kun je meer informatie lezen. Bekijk de werken en lees de bronnen om abstarcte kunt nog meer te begrijpen.

Bestudeer voor je begint nog een keer je voorwaarden voor kunst uit thuisopdracht 2. Je hebt in die opdrachten geprobeerd om een manier te vinden om te bepalen of iets tot 'Kunst' behoort of niet. In deze opdracht heb je de voorwaarden naast moderne, abstracte kunstwerken gelegd om erachter te komen of dit volgens jouw voorwaarden tot kunst kan worden gerekend.

Kijk ook goed naar de formulering en de feedback en herformuleer en bepaal jouw definitieve voorwaarden voor kunst (let op de formulering!)

 

Nu rond je de hele serie af. Je mag daarvoor kiezen uit de volgende opdrachten:

A

Neem een gek en maf filmpje op waarin je een kort interview van max 1 minuut houd met een klasgenoot over abstracte kunst. Geef de één een rol van kunstkenner en een ander de rol van kunstsukkel.

Zorg er voor dat je je voorwaarden van 'Wat is Kunst', verwerkt in het interview.

B

Neem een gepassioneerde maffe toespraak  van ongeveer 1 minuut op op, waarin je kleuters uitlegt wat abstracte kunst is. Monteer in je beeld stukjes die duidelijk maken wat je bedoelt. Zorg ervoor dat je je voorwaarden in je toespraak verwerkt.

Terugblik

Een belangrijke kwestie die je hebt onderzocht bij deze opdrachten over 'wat is kunst?': hoe kun je leren van kijken naar kunst? Wat zit er achter? Waarom kijken en maken van kunst van belang is:

  • We leren hoe samenlevingen in elkaar steken. Van oude beschavingen weten we veel dingen omdat kunstuitingen (literatuur, architectuur, beeldende kunst) bewaard zijn gebleven.
  • Door de kunst blijft de mens zich ontwikkelen omdat schoonheid de mens altijd heeft geïnspireerd. Denk maar eens aan hoe we proberen onze dagelijkse omgeving altijd mooi te maken (behang, kleding, vormgeving, esthetiek). Elke dag maak je een grote hoeveelheid keuzes die gebaseerd zijn op beleving en schoonheid (reclame)
  • We leren hoe kunstenaars/schrijvers voor de massa uit lopen en betrokken zijn bij de samenleving, daar invloed op uit willen oefenen en een boodschap hebben waar we van kunnen leren.
  • We leren dat de mens altijd creatief is geweest en  zich wil uiten door de kunsten. Door de kunst leert de mens uiting te geven aan emoties. Denk aan dichtkunst, literatuur, bouwkunst, schilderijen, geschiedenis enz. De klassieken (Grieken en Romeinen) hadden kunst en schoonheid hoog in het vaandel staan. We leren dus dat kunst altijd bestaan heeft voor de mens om zijn gevoelens te uiten.
  • Kunst en wetenschap hebben altijd een onlosmakelijk en logisch verband met elkaar gehad. In de Renaissance was ‘de geleerde’ een mens  die alles kan: wetenschap, filosofie, techniek, kunst konden niet zonder elkaar en werden hogelijk gewaardeerd (Leonardo da Vinci, Michelangelo)
  • Veel natuurkundige uitvindingen en inzichten zijn vooraf gegaan door ontdekkingen van kunstenaars. Denk bijvoorbeeld aan natuurkunde (kleur, licht, vorm, perspectief http://www.galerieborn-art.nl/de-kunst-van-kleur-is-wetenschap/), psychologie (expressie en de werking van de geest), biologie (tekenen en soortenstudie), filosofie (de zoektocht naar betekenis en het geestelijke https://www.youtube.com/watch?v=qiMKcHqZg1A). 
  • Kunst laat de mens reflecteren op zijn handelen: kunstuitingen zijn vaak confronterend en laten de wereld op een andere manier zien. Hitler verbood bijvoorbeeld bepaalde vormen van kunst (‘entartete’ kunst) omdat het zijn gezag ondermijnde.
  • Kunst zorgt voor mensen die zich divers en breed ontwikkelen. Het zorgt voor creativiteit in zowel kunstzinnig als technologisch gebied. Denk aan slimme, creatieve en innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen op het gebied van techniek, duurzaamheid enz. Daar zijn breeddenkende en buiten kaders denkende mensen voor nodig die hebben geleerd creatief te denken.

-       …… vul maar in .