Introductie
Je maakt in deze periode aan het einde van dit thema een beeldend werkstuk van jouw favoriete dier dat je omtovert in een mechanische dier-machine! Je bekijkt werk van kunstenaars die bewegende dingen in hun werk toepassen, dit kan zorgen voor inspiratie!
Theo Jansen - één van de kunstenaars die je gaat bekijken - is een Nederlandse kunstenaar die wereldberoemd is met zijn zelfgemaakte 'strandbeesten'. Hij was eerst natuurkundeleraar, is geïnteresseerd in bewegende constructies (biomechanica) en houdt ook van filosofie. Hij besloot bewegende dieren te 'scheppen'. Zijn strandbeesten reizen nu de hele wereld rond!
Zwanikken en Panamarenko zijn ook twee kunstenaars die we in deze periode bekijken. Zij waren gefascineerd door samengestelde, kunstmatige dieren de en of in bewegende constructies, met allerlei materialen..
Bekijk de docu's maar eens! Jij gaat - met in je achterhoofd deze drie namen - in deze periode een eigen mechanimal (een mechanisch beest) ontwerpen!
Opdracht 1
Een infographic
Maak een creatieve en visueel aantrekkelijke infographic of poster over de hieronder genoemde kunstenaars, hun werkwijze en hun creaties. Hiervoor moet je wel even goed de stappen doorlopen.
Bekijk hier op deze pagina de bronnen. Kijk eerst de video's over het werk van de onderstaande kunstenaars: Zwanikken, Theo Jansen en Panamarenko
Een infographic
Een infographic is een poster-achtige, kleurrijke, visueel aantrekkelijke manier om met weinig woorden een samenvattende boodschap weer te geven. Je moet in één blik zien wat de boodschap is.
Je maakt een eenvoudige infographic over de drie kunstenaars die hierboven worden genoemd. Dit kun je doen met https://piktochart.com/ of Canva.com of een ander programma die je zelf goed vindt. Je kunt je vaak registreren als gebruiker en dan kun je gebruik maken van de gratis elementen.
Bestudeer eventueel de stapsgewijze piktochart of CANVA tutorial hiernaast.
Je mag ook een mooie infographic maken met de hand (combineren van knippen, plakken, tekenen, stiften enz)!
EISEN
- Bij het kijken naar je infographic wordt duidelijk wat voor dingen deze kunstenaars gemaakt hebben en waarom ze dat doen op hun manier. Er steekwoorden in die iets vertellen over hun motivatie voor hun werk, en hoe ze het maken.
Christiaan Zwanikken maakt veel composities en kunstwerken met bewegende onderdelen, gebaseerd op dierfiguren. Zijn werken zijn een beetje vreemd en roepen vragen op, en soms kun je er om lachen omdat het zo maf is.
Kijk maar eens op de wonderlijke website https://christiaanzwanikken.com/ en https://www.youtube.com/watch?v=Xyvd3DsYYSA&t=1s
Theo Jansen is een Nederlandse kunstenaar die wereldberoemd is geworden met 'strandbeesten'. Dit zijn bewegende constructies, die doen denken aan dieren. Hij was eerst natuurkundeleraar en was geïntrigeerd door het mechanisme van beweging. Kijk maar eens op https://youtu.be/eO5wKZDEGIE. Zijn strandbeesten reizen nu de hele wereld rond van de ene grote expositie naar de andere!
Een uitgebreide documentaire over Theo Jansen en zijn strandbeesten kun je kijken via https://www.youtube.com/watch?v=eO5wKZDEGIE
Panamarenko is een Belgische beeldhouwer die dingen maakt en in elkaar bouwt die vaak met vliegen te maken hebben. Kijk maar eens een video over hem op https://www.arttube.nl/videos/panamarenko-universum
Als je opdracht 1 hebt gedaan, lees je hieronder de vervolgopdrachten door. Je begint met de opdracht 2d en daarna gaan we verder met de 3d opdracht.
Opdracht 2.
Neem een dier of huisdier als voorbeeld voor deze opdracht, die goed herkenbaar is. Oefen met deze na te tekenen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een leuke foto. Oefenen met het tekenen is belangrijk, want daardoor denk je na over je ontwerp.
Maak - nadat je hebt geoefend - van dit dier een tekening, waarin je telkens een ander stuk mechanisch (zoek op steampunk animals) maakt. Je verandert jouw dier dus in een stoommachine (Steampunk verwijst naar de tijd van de stoommachine). Bedenk waar je in plaats van gewrichten bijvoorbeeld radars, veren, schroeven, motoren, bouten of iets anders 'mechanisch' kunt plaatsen. Je maakt het dier dus eigenlijk robot-achtig. Je tekent eerst de omtrek van een A4 formaat over op het grotere papier en daar maak je de tekening op. Maak de tekening niet te klein maar vullend op het papier.
Zie voor goede filmpjes hierboven en voor goede voorbeelden hieronder. Belangrijk is dat je tekening een mix is van een mechanische constructie en iets waar je het beest in kan zien. Jouw dier wordt dus een stoommachine-dier. Ook probeer je door mooi te tekenen te laten zien dat je dier van ijzer is gemaakt. In de bronnen van de kunstenaars kun je mechanische elementen vinden die je kunt gebruiken in je ontwerp!
Maak je eigen ontwerp. Je moet dus je mooiste tekentechnieken laten zien, met mooie overgangen en mooie arceertechnieken. Kijk goed naar voorbeelden van steampunk tekeningen, die je kunt gebruiken als voorbeeld voor je eigen unieke ontwerp.
Criteria/eisen
- Je tekening is zelfbedacht en niet nagetekend
- de tekening is lekker groot (A4)
- je werk is technisch goed en netjes afgewerkt
- Je dier heeft een mechanische elementen
- Je maakt mooie overgangen van licht naar donker in tekentechnieken met grijs potlood en/of kleurpotlood (monochroom!)
- Je zorgt ervoor dat het er uitziet alsof het van metaal is
- Ook de achtergrond van je tekening heeft elementen in dezelfde stijl (waardoor de achtergrond niet helemaal wit is
Opdracht 3: de 3d uitdaging
Je hebt in opdracht 1 gekeken naar kunstenaars die met mechanische constructies werken en de betekenis van begrippen opgezocht. Nu ga je zelf in het klein een ontwerp 3d bouwen. Hier maak je eerst een goed ontwerp voor, zodat je heel goed weet hoe je het in elkaar gaat zetten!
Je kunt hetzelfde dier gebruiken als in de vorige opdracht, maar je kunst waarschijnlijk beter een ander dier bedenken. TIP: het is handig om een dier te kiezen met heel duidelijke uiterlijke kenmerken.
Je maakt je dier van eenvoudige basisvormen waar je dingen aan toevoegt.
LET OP! Het wordt een klein werkstuk, van ongeveer 15x15x15 cm.
Een belangrijke voorwaarde is dat je het zo eenvoudig mogelijk in elkaar zet met (zelf verzamelde) basisvormen en restmaterialen. Denk aan het verzamelen en meenemen van de materialen!!
Materiaal: karton (drinkpakje), restmaterialen, flesjes, dopjes, stukjes hout, plastic, draad, stokjes, ijzerdraad, plaatmateriaal enz. Afspraak is dat je het zo slim mogelijk maakt, met bijvoorbeeld een lijmpistool.
Aan het einde - als je het dier afhebt - schilder je het werkstukje in zilver of brons.
LET OP DE CRITERIA!
- je werk is technisch goed en netjes afgewerkt
- Je werkstuk heeft afwisselende mechanische elementen.
- Je zorgt ervoor dat het er uitziet alsof het van metaal is (metallic verf).
- Als het lukt om in je ontwerp een bewegend deel te creëren die een ANDERE BEWEGING in gang zet, dan krijg je een hogere beoordeling. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te werken met verschillende assen, een dubbele scharnier, met een elastiek of door een veerconstructie. Denk maar eens hoe Theo Jansen, Panamarenko of Zwanikken werken.
In het woord MECHANIMAL zitten twee woorden: mechanisch en animal. Deze woorden zeggen het al: een beest met mechanische elementen. Geef basisvormen dierkenmerken en maak zo steampunk art! Schilder het eindwerk metallic zodat het er uitziet als metaal.
LET OP! Je gaat aan de gang met restmaterialen. Maak een goed plan en LET OP DE DEADLINE!
Gebruik de kunstenaars uit de eerste opdracht als inspiratie! Kijk goed naar de constructies die ze hebben bedacht en bedenk dan een eigen constructie. Maak het werkstuk in formaat van ongeveer 15 breed en 15 cm hoog.
Stap 1. Neem een dier dat goed herkenbaar is. Bedenk een open-dicht constructie.
Stap 2. Denk aan de constructie en de stevigheid! Kies voor materialen die passen bij je ontwerp!! Verdeel taken als je samenwerkt (aanleveren van onderdelen).
Stap 3. Maak je ontwerp zo mooi en technisch mogelijk.
Stap 4. Geef je ruimtelijke mechanimal vorm met verschillende spullen. Maak het niet te massief, daardoor wordt je het ontwerp beeldend minder interessant (denk aan de open-dicht). Zorg voor eenheid in je beeld.
Leest de bronnen, bestudeer de kunstenaars en gebruik deze (en misschien andere bronnen die je hebt gevonden!) bij het bedenken en maken van de opdracht. Bewaar de informatie van de bronnen zodat je kan laten zien waar jij je idee op hebt gebaseerd.
Criteria/eisen:
- Je werkstuk voldoet een de opdracht en is technisch goed en netjes afgewerkt!
- Je werkstuk heeft een afwisselende open-dicht constructie en ook een bewegend element die een andere beweging in gang zet!
- Het werkstuk van het dier is in een dynamische houding en a-symmetrisch
- In de constructie/beweging is een werkwijze van (één van) de kunstenaars uit de bronnen verwerkt
TIPS:
- In je ontwerp moet je goed nadenken over de techniek en materiaal (bijv. hout, karton, spijkers, draad, touw, ijzerdraad, rietjes enz.
- zorg dat je materiaal hebt die past bij je ontwerp. Soms kun je zelf materiaal verzamelen (rommelzolders, opa/oma, fietsenmakers, electronicahandels..)
- stel jezelf de volgende vragen: kies ik de slimste materialen?? Hoe ga ik het in elkaar zetten?? Hoe maak ik het netjes?? Je kunt denken aan melkpakken, plastic verpakkingen, stokjes, rietjes.
- Werk slim: kies constructies die met zo min mogelijk werk wel hele mooie resultaten geven!
Afronden
- Je schrijft een korte reflectie op deze periode (1 a4, met een paar kleine foto's is prima). Gebruik de beoordelingsrubric die je kunt downloaden bij het tabblad beoordelingsinstrumenten, die rubric helpt je om te reflecteren op wat je hebt gedaan. Geeft daarbij ook antwoord op vragen zoals: hoe heb ik gewerkt, deed ik het juiste, heb ik me goed voorbereid op de opdracht, wat moet ik de volgende keer anders doen, enz.
- Voeg in je reflectie foto's toe van je tekeningen, je oefeningen, schetsen, planning, het dier dat je hebt gemaakt enz.
Maak jouw eigen website met JouwWeb