Introductie
Bij dit laatste thema in de derde klas kun je kiezen uit onderstaande onderwerpen met bijbehorende opdracht. Met deze opdracht sluit je BVG in het derde jaar af. Bij beide opdrachten is plannen, brononderzoek, kijken en lezen belangrijk om zelf tot een ontwerp te komen. Dus eerst kijken en lezen, dan ontwerpen en als laatste het ontwerp echt in het klein zo mooi mogelijk maken. Veel plezier!
Bij creatieve opdrachten staat altijd een vaste aanpak centraal. Goed lezen van de opdracht is altijd het begin! Dan weet je namelijk welke creatieve uitdaging je moet oplossen. Bovendien lees je over de criteria en de randvoorwaarden. Daarna doe je altijd onderzoek naar de kunstgeschiedenis: wat er al bestaat en is gedaan. Dit wordt gevolgd door het op gang brengen van jouw ideeënmachine: het bedenken van ideeen en oplossingen van het 'probleem'. Die ideeën moet je natuurlijk testen op haalbaarheid. Er is namelijk ook een deadline en er zijn beperkingen (technieken, materialen). Het uiteindelijke, doordachte idee werk je dan uiteindelijk zo mooi mogelijk uit. Daar moet je dus ook rekening mee houden: genoeg tijd overhouden voor het 'verkopen' van je product (afwerking, presentatie, technieken).
Keuzeonderwerp 1: mode
Jij bent de modeontwerper!
Dit is een opdracht voor tweetallen.
Introductie
Op het gebied van mode heeft Nederland best een goede naam! Er zijn Nederlandse mode-ontwerpers die heel vooruitstrevend zijn in vorm, materiaal en toepassing. Het is natuurlijk logisch dat de mode-industrie zich ontwikkelt.
Er bestaan grofweg twee soorten mode: de 'haute couture' en de confectie-industrie. In de Haute Couture (best extreem en apart) worden er ontwerpen gemaakt die ontwikkelingen laten zien die er zijn op het gebied van mode: materialen, vorm, kleur, toepassing. Deze haute couture kom je niet tegen in de gewone kledingwinkel! Vaak is het ook duur, omdat het echte kunstzinnige ontwerpen zijn met allemaal nieuwe ideeën en technieken.
De confectie-industrie produceert kleding voor de grotere massa, die de ideeën uit de 'haute couture' gebruikt om in grote hoeveelheden te maken. Dit maakt het goedkoper, en zo komt dan de mode toch nog bij het 'gewone publiek'.
Stappenplan:
1. Maak een korte CANVA presentatie over mode en de modeontwerpers uit de bronnen
2. Onderzoek een aantal stromingen uit de moderne kunst (vat je onderzoek samen in een tweede CANVA)
3a. Ontwerp modeobjecten waarin je mode en moderne kunst op een extreme manier laat 'samensmelten' (maak een serie van ontwerpen, van mode en accessoires)
3b. Maak van je ontwerpen een verkoopbrochure waarin je je ontwerpen aanprijst (vormgeven van brochure). In deze brochure komt alles samen: je onderzoek, je ontwerpen en je eindproducten
Lees voor deze stappen de uitgebreidere instructies hieronder!
Opdracht 1: onderzoek naar mode
Zoek op internet en bestudeer in ieder geval de volgende bronnen.
- https://www.dresscode.nl/ontwerpers/modeontwerpers-voor-dummies-10-namen-die-je-moet-kennen/
- https://npokennis.nl/longread/7786/welke-modeontwerpers-zetten-nederland-op-de-kaart
- de filmpjes onder deze tekst
- Modeontwerpers Anouk Wipprecht en Iris van Herpen
- Hedendaagse ontwerpers die je zelf inspirerend vind
Je bent straks in deze opdracht in de volgende stap, als het ware een haute couture mode-ontwerper, die een serie aan aparte ontwerpen maakt die gebaseerd zijn op de vormen en kleuren van een moderne kunststroming. Je maakt eigenlijk geen kleding, maar objecten.
Maak van je onderzoek een leuke collage/presentatie in CANVA/Pictochart of een andere leuke grafische app.
Opdracht 2: onderzoek naar moderne kunst
Zoek een aantal moderne kunststroming (tussen 1900 en 1950) die jullie aanspreekt. Daarvoor moet je een beetje speurwerk doen op internet. Je kunt bijvoorbeeld starten bij deze tijdlijn.
Bekijk kunstwerken van allerlei moderne kunstenaars die je leuk en apart vindt. Bewaar deze informatie. Kies uiteindelijk 1 stroming uit die je gaat gebruiken. De kunststroming die je kiest (daar doe je dus een onderzoekje naar) ga je met de modeopdracht verbinden/samensmelten.
Lees onderstaande informatie door en bekijk ter inspiratie de bronnen:
In de tijd van het modernisme (tijd van vernieuwing in de eerste helft van de 20e eeuw, dus 1900-1950) ontstaat er 'gesammtkunst', het idee dat de 'kunst' samen moest komen in theater/dans doordat inhoud, kostuums, decor, spel en muziek samen ('gesammt') één geheel moesten vormen. Ook was er in de tijd van het modernisme heel veel belangstelling voor andere culturen, dat zie je bijvoorbeeld terug in de ontwerpen van de Russische ontwerper Leon Bakst (https://www.youtube.com/watch?v=VJyKRsOZ4JU).
In deze clip https://www.youtube.com/watch?v=VJyKRsOZ4JU zie je dat de ontwerper Leon Bakst de kostuums heeft vormgegeven. Je kunt in deze ontwerpen zien dat ontwerpen in het modernisme niet alleen strak en abstracte hoeft te zijn!
Ook in de muziek werd er in het modernisme veel geëxperimenteerd. De muzikale regels werden overboord gegooid en componisten gingen experimenteren met ritme, instrumenten, melodieen en verhaallijnen. Stravinsky is daar een bekend voorbeeld van.
Op de playlist van dit youtube kanaal vind je veel Nederlandse modeontwerpers: https://www.youtube.com/playlist?list=PLiQSrvpX0rMLKSujNieTgL8WcDAtgqRYL
Opdracht 3. Mode en kunst
Na opdracht 1 en 2 gedaan te hebben, maak je nu zelf 1. modeontwerpen op papier, en een 2. reclamebrochure om je producten aan te prijzen.
Je begin met het ontwerpen die laten zien welke denkrichtingen jij hebt, gebaseerd op je onderzoek en de kunststroming die je hebt gekozen. Neem daarvoor een lekker groot vel en probeer allerlei verschillende wilde ideeen uit! Uiteindelijk heb je dan een schetsblad met allerlei ideetjes, vormen, kleuren en ontwerpen. Uiteindelijk komen deze ontwerpen samen in de volgende opdracht!
Ontwerp een serie van interessante mode en accessoires waar een moderne kunststroming wordt gecombineerd met een kledingstuk of een modeobject (bijv. een schoen, tas, pet, bril enz). Bij dit ontwerpproces gebruik je de kunstenaars en ontwerpers uit de bronnen als inspiratiebronnen.
Je bedenkt een gezamenlijk thema en werkt deze modellen zo mooi mogelijk uit in verschillende aanzichten. Je maakt je eigen productlijn!
Je ontwerpt hiervoor een mooie reclamebrochure waar je je producten aanprijst (een brochure is een soort verkoopfolder waar je je product presenteert en aanprijst). In je brochure laat je ook zien welke bronnen die je hebben geïnspireerd (bekende ontwerpers, haute couture, modernisme en vormentaal e.d.). Maak dus ook kunstige (detail)tekeningen van je ontwerpen die in je brochure komen.
Stappenplan
1. je doet onderzoek naar ontwerpers en mode die terugkomen in deze opdracht (en meer). Je bewaart informatie, afbeeldingen en voorbeelden die je inspireren. Dit onderzoek lever je in.
2. Je doet onderzoek naar een kunststroming uit het begin van de moderne tijd (1900-1930) en zoekt daar informatie en leuke inspirerende afbeeldingen (bewaar deze info je voor in je brochure, je ontwerpen baseer je op deze stroming).
3. Je ontwerpt de mode waar de eisen/bronnen van de opdracht in verwerkt zijn
4. Je maakt de professionele brochure.
Je kunt bij het inleveren altijd een paar zinnen toevoegen als een terugblik op je product en proces.
Eisen / beoordeling
- in je werkstuk is zichtbaar hoe je vanuit een concept/idee tot een verbeelding bent gekomen.
- je ontwerpen zijn origineel in de vormgeving (er moet iets nieuws gedaan zijn)
- je hebt onderzoek gedaan naar een paar beroemde ontwerpers en hun materiaalgebruik.
- de kennis die je opdoet bewaar je in je onderzoek verwerk je in je procesboek.
Keuzeonderwerp 2: architectuur
Architectuur
Jij bent de architect! Deze opdracht is individueel.
Introductie
Architectuur wordt gezien als een vorm van kunst: de bouwkunst. Een architect is niet alleen iemand die iets wil bouwen, hij is ergens ook een kunstenaar: hij wil iets moois en iets nieuws. Hij heeft uiteraard ook veel verstand van materiaal en constructies. In ontwerpen zoekt een architect naar een combinatie van alle factoren, afhankelijk van de opdracht.
De architectuur ontwikkelde zich vanaf de klassieke oudheid. Hoewel dat al lang geleden is, zien we veel dingen uit die tijd nog steeds terug in het dagelijkse beeld op straat! De architectuur is in de oudheid (Grieken en Romeinen) begonnen, daar werden nieuwe ontdekkingen gedaan. Sommige dingen zijn nog zichtbaar in ons huidige straatbeeld: denk maar eens aan pilaren (Romaanse zuilen), bogen (romaanse gebouwen), stapeling van huizen, viaducten, aquaducten.. In de loop van de tijd worden stijlen vaak weer opnieuw gebruikt.
In de tijd van de industriële revolutie en in de moderne tijd (ongeveer vanaf 1900) werden er echt nieuwe dingen bedacht. De oorzaak daarvan ligt voornamelijk in de industriële toepassingen met de uitvinding van ijzer, staal en beton. Dit had namelijk gevolgen voor dragende constructies, waardoor je hoger kon bouwen met minder materiaal.
Na de moderne tijd ontstaat het post-modernisme. In de architectuur is dit zichtbaar in vreemde vormen, aparte materialen, bonte kleuren en combinaties van dit alles.
Opdracht 1: onderzoek naar verschil tussen modernisme en postmodernisme
Maak van je onderzoek een infographic/poster met de hand of via CANVA (applicatie), Pictochart of bijvoorbeeld Sway (Office). De infographic moet de begrippen toelichten, de belangrijkste kunstenaars laten zien en het verschil tussen modernisme en postmodernisme laat zien.
Bekijk de video's onder deze tekst, volg de hyperlinks en onderzoek de begrippen modernisme en postmodernisme: bestudeer kunst van De Stijl, Gerrit Rietveld, Remco Koolhaas, Hundertwasser, Lloyd Wright en wat je nog meer ontdekt!
https://architectuurweb.wordpress.com/2016/06/15/postmodernisme-na-1960/
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=7dm3M6rs6oI docu Gehry, Guggenheim Bilbao
https://www.youtube.com/watch?v=IyhrMZB-WLo&list=PLABA0239EA68C47B6 Architectuur geschiedenis in 23 docu – Bauhaus, Dessau
https://www.archdaily.com/972816/5-art-movements-that-influenced-architecture over architectuur en kunst
De opdracht heeft een vrije omschrijving, binnen deze eisen mag je zelf je werkwijze kiezen.
Opdracht 2: Opdrachtgevers en eindopdracht
Voor deze opdracht heb je denkbeeldige opdrachtgevers: een gezin met kinderen die een bijzonder huis willen in een gebied dat regelmatig te maken heeft met hoogstaand water (in een getijden/ eb en vloed omgeving).
De opdrachtgevers zijn geïnteresseerd in bouwkunst en bouwstijlen en willen een speels en tegelijk functioneel huis waar moderne vormentaal wordt gecombineerd met post-moderne vormentaal. Dit moet zichtbaar zijn in je ontwerp. Deze begrippen moet je dus verkennen en bronnen bij zoeken. In de bronnen en video's hierboven staan enkel bronnen. De opdrachtgevers willen graag meer informatie over de bronnen die hebben geleid naar de inspiratie van het gemaakte ontwerp.
Bij deze opdracht bedenk je dus goede ideeen (die je uit de bronnen hebt gekregen) en teken je op papier je eindontwerp.
De informatie en inspiratie moet je bewaren en worden uiteindelijk onderdeel van je brochure (zie hieronder).
Eindopdracht
Bij deze opdracht maak je een ontwerp voor een supermooi huis, je maakt een een gevelaanzicht van karton en een brochure (op papier of een website).
Eindontwerp
Je maakt een gevel van een toekomstbestendige villa, die je vormgeeft met karton. Je kunt in het aanzicht wel ruimtelijke elementen toevoegen, zoals uitstekende delen, trappartijen, pilaren, vormaanpassingen enzovoort. Je ontwerpt het huis voor een gezin met kinderen die een bijzonder en speels huis willen in een gebied dat regelmatig te maken heeft met hoogstaand water (in een getijdenomgeving).
De opdrachtgevers willen een huis waar moderne vormentaal wordt gecombineerd met post-moderne vormentaal. De opdrachtgevers willen ook zien welke bronnen hebben geleid en die je inspiratie gaven voor het ontwerp. Die zoektocht verwerk je in de brochure.
Dit ontwerp maak je door:
- het maken van het aanzicht van het huis, waar modern en post-modern samenkomen
- het tekenen van een plattegrond van het huis
Verkoopbrochure
Bij de opdracht lever je een reclamebrochure aan, waarin het
- ontwerpproces in staat beschreven, gebaseerd op de opdracht en je brononderzoek;
- waar sfeerimpressies staan (tekeningen) en;
- waar je werkwijze wordt getoond.
In de brochure staan verwijzingen naar de bronnen, inspiratie en het modernisme en postmodernisme. De brochure is je verkoopfolder voor je klanten.
Criteria eindopdracht
- De vernieuwende villa is bedoeld voor klanten met kinderen die juist iets anders willen dan normaal en;
- waar er een relatie bestaat tussen het huis en de omgeving waarin deze wordt geplaatst, en;
- een huis waar aan de binnen en buitenkant moderne vormentaal wordt gecombineerd met post-moderne vormentaal
Stappenplan:
1. je doet onderzoek naar ontwerpers en architectuur die terugkomen in deze opdracht (en meer). Je bewaart informatie, afbeeldingen en voorbeelden die je inspireren. Dit onderzoek lever je in. TIP: bewaar voor in je brochure!
3. Je ontwerpt een goed product waar de eisen/bronnen van de opdracht in verwerkt zijn
4. Je maakt een brochure.
Eisen / beoordeling
- Je hebt een kort onderzoek gedaan naar beroemde architecten uit het modernisme en post-modernisme
- Je hebt onderzoek gedaan naar de vormentaal van het modernisme en het post-modernisme die terugkomen in je brochure.
- de kennis die je opdoet verwerk je in de brochure.
- Je geeft bronvermeldingen en je bewerkt eventuele bronnen in je eigen taal.
- In je werk is zichtbaar dat je kennis hebt verwerkt over het modernisme en post-modernisme.
- je werkstuk is origineel in de vormgeving (er moet iets nieuws gedaan zijn)
Maak jouw eigen website met JouwWeb